Távolban lépkedő

Fedezzük fel együtt a Kárpát-medence és Magyarország látnivalóit!

2024. ápr 24.

Havas-villa (Dreher-villa), Budapest

írta: Távolban lépkedő

2023-ban egy kőbányai pincetúrán vettünk részt állandó túratársammal, egyik legjobb barátommal, a Budapest Scenes szervezésében. Bejártuk a Kőbányai Pincerendszer egy részét, majd a felszínre feljutva a Havas-villát is bejártuk, mely Dreher-villa néven is ismert. A pincerendszerről is fogok majd írni beszámolót idővel, de próbálom a bejegyzéseket változatosra venni, hogy az épített és a természetes örökség is egyenlő hangsúllyal szerepeljen. :)

A Kőbányán található villát Havas József jogász, Pest városi tanácsos építtette 1856-ban, aki az 1830-as években a környékbeli apró szőlőtelkek felvásárlásával jutott hozzá a területhez. Az épületet Hild Károly tervezte klasszicista stílusban, aki Hild József öccse ...

Tovább Szólj hozzá

Budapest Utazás Történelem Műemlék Kőbánya Dreher Túrázás Dreher-villa Havas-villa

2024. ápr 22.

„A Földből kitörő metrókocsi”, Csákberény

írta: Távolban lépkedő

2021 májusban barátaimmal egy igazán kiadós, túrázós hétvégét tartottunk, melynek során megfordultunk a Keleti-Bakony, a Vértes és az Ipoly mente tájain, belekóstolva kicsit a Mátrába is. A túra néhány állomásáról már korábban is írtam nektek (Csákvár, Fehérvárcsurgó és Szécsény kastélyai, Fehérvárcsurgó víztározója, Gaja-szurdok, Tereske Árpád-kori temploma, Páris patak szurdokvölgye, Apci tengerszem). Útközben megálltunk pár percre egy igencsak érdekes installációnál.

A Földből kitörő metrókocsi”. Ez a címe az alkotásnak, ami Zsemlye Ildikó, Munkácsy Mihály-díjas szobrász, éremművész terve alapján készült, és 2016 májusában avatták fel a Csákberény határában. Üzenete, hogy 40 évi ...

Utazás Túrázás Csákberény

2024. ápr 21.

Madárszirt, Biatorbágy

írta: Távolban lépkedő

2024 elején sikerült egyből 2 hétvégét is túrázással tölteni. Az egyik alkalommal szombaton a Börzsönyben és a Cserhátban jártunk, vasárnap a Budai-hegységben túráztunk. A Börzsönyben a Honti-szakadék és Drégely vára, a Cserhátban Csővár vára került fel a tervek listájára, a Budai-hegységben pedig a Nyakas-kő és a Madárszirt – a híres viadukton kívül.

Az egész azzal kezdődött, hogy kissé elnavigáltuk magunkat, ezért nem a megfelelő helyről közelítettük meg a Nyakas-kő alakzatát. Kertek alatt és szűk ösvényeken, de mégiscsak odaértünk valahogy. Erről a képződményről egy másik bejegyzésben lesz szó. Ezt követően a legnehezebb szakaszt választottuk: a Nyakas-kő és a Madárszirt közti árokból, a sziklafal ...

Utazás Természet Biatorbágy Hegyek Túrázás Madárszirt Távolban lépkedő

2024. ápr 15.

Tari Lőrinc udvarházának romjai, Tar

írta: Távolban lépkedő

A Rátót nemzetséghez tartozó I. Domokos tárnokmester fia, Porcz (Porch) I. István 1265-ben V. István királytól megkapta adományul Ágasvárat (Castrum Agas), valamint Bárkány, Kutasó és Tar falukat. Tar falunak ez az első írásos említése. Porcz (Porch) I. István három fiától származtak a Pásztói, Kazai és Tari családok. I. László bán örökölte Ágasvárat és Tar falut, akinek fia, II. István felvette a Tari nevet, és alapítója lett a hasonnevű családnak. Utódja, IV. László további birtokokat szerzett családja számára (pl. a siroki vár), amiket két fia közül végül az 1370 körül született Lőrinc örökölt, miután János nevű fia 1402-ben meghalt. Tari Lőrinc Luxemburgi Zsigmond király iránti hűsége okán 1405-ben és ...

Mátra Utazás Történelem Vár Tar Túrázás Várrom Tari Lőrinc udvarháza

2024. ápr 11.

Papi-féle szélmalom, Hódmezővásárhely

írta: Távolban lépkedő

2022 márciusában egy kb. 310 km-es kirándulást tettünk barátaimmal, nagyrészt Csongrád-Csanád vármegye területén. Az út során jó sok ismeretlen és eldugott épített emléket kerestünk fel: néhány szélmalmot, templomromot, kastélyt, várat, tanösvényt, emlékművet. A néhány szélmalom közül az utolsó amit megnéztünk, az a Papi-féle szélmalom volt Hódmezővásárhelyen. A képen látszik, hogy más sötétedés idején értünk a szálmalomhoz, de még éppen sikerült elcsípni.

A szélmalmok a XVIII-XIX. század fordulóján jelentek meg Hódmezővásárhely peremén és a tanyavilágban egyaránt. A lakosság először itt is szárazmalmokat épített, majd hajómalmok is működtek, 1808-ban három, 1874-ben már 76 szélmalom működött a ...

Utazás Történelem Műemlék Hódmezővásárhely Túrázás Malom Szélmalom

2024. ápr 07.

Remetebarlangok, Mátraverebély-Szentkút

írta: Távolban lépkedő

Nemrégen Mátraverebélyen, illetve a hozzá tartozó Szentkúton jártunk, ahol megcsodáltuk a Nagyboldogassszony-templom égbe magasodó sziluettjét és pompás belső díszítéseit, a településrész nevét adó tényleges Szent kút forrását és a fölé épített díszkutat, valamint a szabadtéri szentélyt. Térjünk most vissza ide és haladjunk tovább a nevezetességek felfedezésével. Ahogy abban a posztban említettem, a templom mögül indul felfelé egy meredek ösvény, amelyen eljuthatunk a kegytemplom feletti hegyoldalban kialakított Remetebarlangokhoz.

A Meszes-tető déli oldalán találhatóak a Remetebarlangok

A Remetebarlangok a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság területén lévő Cserhát hegységben, a 421 méter magas Meszes-tető aljában ...

Tovább Szólj hozzá

Cserhát Utazás Történelem Természet Kéktúra Hegyek OKT Túrázás Mátraverebély-Szentkút Remetebarlangok

2024. ápr 04.

Fátyol-vízesés, Szalajka-völgy, Szilvásvárad

írta: Távolban lépkedő

2023 októberének első hétvégéjén ismét egy tartalmas, túrázós hétvégét töltöttünk barátaimmal. Pénteken és vasárnap a TTT Kupa volt főszerepben, de szombaton kitaláltuk, hogy menjünk el Szilvásváradra és környékére. Mindannyian voltunk már ott, de a többiek legutóbb csak gyerekkorukban, én meg szintén gyerekkoromban a családdal, meg 10 évvel ezelőtt is. Így is tartogatott újdonságokat a hely. Korábbi emlékeinkhez képest sokkal jobban kiépült az infrastruktúra és a látnivalók köre. Sikerült bejárnunk a Szalajka-völgyet – melynek végétől kisvasúttal tettük meg a visszafelé vezető utat – és Szilvásvárad más részeit is (kastély, körtemplom). Majd átmentünk Bélapátfalvára, és hazafelé még Sirokon is megálltunk a ...

Utazás Természet Túrázás Szilvásvárad Vízesés Szalajka-völgy Fátyol-vízesés

2024. már 31.

Nemzeti Kegyhely, Mátraverebély-Szentkút

írta: Távolban lépkedő

Miután 2020-ban teljesítettem az Alföldi Kéktúrát, a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúrából pedig már csak 100 km van hátra, továbbá 2023-ban a Teljesítménytúrázók Társasága által kiírt TTT Kupa (korábban Budapest Kupa) trófeáját is sikerült elhódítanom, úgy döntöttem, hogy idén az Országos Kéktúrába is belevágok. Ebből is teljesítettem már 70 km-t a „70 éves az Országos Kéktúra” emléktúra keretein belül. Természetesen a teljes távot az évek során szép lassan fogom teljesíteni. Filozófiám az, hogy ez nem egy verseny és hagyjunk időt a természet élvezetére. Minden évben ki kell tűznünk magunk elé egy célt, én most az OKT távjait fogom róni. Tervben van a Cartographia Kupa is. :)

Idén március elején az ...

Tovább Szólj hozzá

Mátra Utazás Történelem Országos Kéktúra Templom Kéktúra OKT Túrázás Mátraverebély-Szentkút Kolostor Nemzeti kegyhely

2024. már 29.

Balás Jenő Bauxitbányászati Múzeum és Földtani Park, Geológiai Látogatóközpont, Gánt

írta: Távolban lépkedő

2021. májusban barátaimmal egy igazán kiadós, túrázós hétvégét tartottunk, melynek során megfordultunk a Keleti-Bakony, a Vértes és az Ipoly mente tájain, belekóstolva kicsit a Mátrába is. A túra néhány állomásáról már korábban is írtam nektek (Csákvár, Fehérvárcsurgó és Szécsény kastélyai, Fehérvárcsurgó víztározója, Gaja-szurdok, Tereske Árpád-kori temploma, Páris patak szurdokvölgye, Apci tengerszem, „Földből kitörő metrókocsi” Csákberényben). De a legérdekesebb mégiscsak az volt, hogy a Marson járhattunk.

A Vértesi Tájvédelmi Körzeten belül, a Vértes-fennsík bércei közé beékelődött Gánti-medence Magyarország legkisebb területű, csupán egyetlen településnek helyet adó tája. Az itt található ...

Utazás Történelem Természet Földrajz Túrázás Gánt Bauxitföldtani Park

2024. már 27.

Nepomuki Szent János Római Katolikus templom és kolostor, Mesztegnyő

írta: Távolban lépkedő

2023 júliusában folytattuk a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra bejárását kis csapatunkkal. Egy szép napon a 7. szakaszt teljesítettük Belső-Somogy vidékein. Átvágunk a Belső-Somogyot kettéválasztó Marcali-háton. Itt Mesztegnyőn elidőztünk egy kicsit annál is inkább, mert elkezdett esni az eső. Addig is begyűjtöttük a DDKPH_29 jelű pecsétet és megcsodáltuk a templomot és a kolostor épületeit közelebbről. Innen továbbhaladtunk a Boronka-melléki Tájvédelmi körzet érintetlen erdőségein, de ez már egy másik történet....

A Nepomuki Szent János Római Katolikus templom és kolostor 1750 és 17 56 között épült barokk stílusban, a gróf Hunyady család kegyúri templomaként. A település az 1730-as években került a Hunyady ...