Nemzeti Összetartozás Hídja, Sátoraljaújhely
Április közepén egy nagyon tartalmas hétvégét szerveztünk a Zempléni Tájvédelmi Körzet szűkebb és tágabb környezetében. Kicsit OKT túráztunk, kicsit nézelődtünk. Felsorolni is nehéz, hogy mennyi mindent néztünk meg és kerestünk fel, mégis megpróbálkozok vele, legalább a helységnevek felsorolásával: Sátoraljaújhely, Füzér, Pálháza, Bózsva, Telkibánya, Gönc, Vizsoly, Gibárt, Korlát, Boldogkőváralja, Regéc, Óhuta, Sárospatak. Hazafelé útközben pedig: Olaszliszka, Ónod, Muhi. Az utolsó napra hagytuk Sátoraljaújhelyet és környékét, köztük a sok vitát gerjesztett Nemzeti Összetartozás Hídját is. Hasznosságát, turisztikai értékét ítélje meg mindenki maga, szerintem jó kis látványosság, bár a belépő nem olcsó.
A Szár-hegyet és a Várhegyet összekötő Nemzeti Összetartozás Hídjának fesztávolsága (!) 723 méter, ezzel a világ leghosszabb kétirányú gyalogos függőhídja, erről Guinness-rekord tanúsítványt is kapott. A híd első mozgó neve a Nemzeti Összetartozás Hídja. A három ország határánál épült híd az anyaországi és a határon túli magyarság szimbolikus egységének kifejeződése, valamint a névválasztás tiszteleg a magyar nemzet történelmi és kulturális öröksége előtt, kiemelve a nemzeti identitás és az összetartozás fontosságát. A mozgó név a tervek szerint 1-2 évente cserélődik majd az átadás évfordulóján.
2015 szeptemberében készült el az első hatástanulmány, hogy alkalmas lehet-e a Szár-hegy és a Várhegy között elterülő völgyszakasz egy ilyen különleges, rekordhosszúságú híd megépítéséhez. 2 évvel később megkötötték a tervezési szerződést. 2022 januárjában elkezdődtek a tereprendezési munkálatok. Az ünnepélyes átadására 2024. június 4-én került sor, majd a hidat 2024. június 6-án nyitották meg a nagyközönség számára. Acélszerkezetének összsúlya 496,55 tonna, építéséhez 12.000 darab csavart használtak fel. A kábelek teljes hossza 24.162,4 méter.
A híd 82 méter magasan (a hivatalos honlap szerint) ível át a Malom-patak fölött, ami pazar kilátást biztosít a környező tájra. A híd közepén található egy 8 méteres üvegplatform, amely lehetővé teszi, hogy letekintsünk a mélybe. Itt azért néhányan remegő lábakkal keltek át a hídon, melynek a kilengése is aggodalomra adhat okot a nem olyan bátor turisták számára. A függőhíd egyik végén található a Szár-hegy tetején épült, Sátoraljaújhely fölé magasodó és az odafelé vezető út mentén található Magyar Kálvária emlékműegyüttese. A Szent István-kápolna mögötti sziklákról csodás kilátás nyílik a sátoros hegyekre, a környező szőlőkre és Zemplén vadregényes erdőségeire. A híd másik vége a Várhegyre és az azon épült sátoraljaújhelyi vár romjaira tekint. A híd a Zemplén Kalandpark részeként működik.
Összességében egy jó kis élmény átkelni a hídon, az üvegplatform és a híd kilengése nem vészes, én nagyon élveztem. A kilátás pedig tényleg különleges. A beléptetés fém forgókapukkal történik: a parkolóban megvásárolt jeggyel fel kell kaptatnunk egy durva emelkedőn, hogy a kapuhoz érjünk. Itt a jegyen lévő QR kódot a leolvasókhoz kell tartani és megmozdul a forgóajtó. A tapasztalatok szerint a leolvasással azért adódnak még gondok, hiszen megfelelő távolságra és megfelelő ideig kell tartani a jegyet a sikeres belépéshez, ami néhány látogatónak kisebb gondot okozott. Ezen talán lehetne csiszolni.