2024. máj 28.

Dőry-kastély, Zebegény

írta: Távolban lépkedő
Dőry-kastély, Zebegény

Pár éve egy jó kis két napos kirándulást szerveztem a barátaimmal, többek között Mór, Tés, Bakonynána, Zirc, Bakonybél, Márianosztra, a Börzsöny és Visegrád látnivalóit számba véve. A második napon útba esett Zebegény, így "muszáj" volt felkeresnünk mai bejegyzésünk alanyát is. Sajnos az épületet csak kívülről lehet megtekinteni, de még a kapun sem lehet bemenni. A fotózást én is úgy oldottam meg, hogy az út másik oldalán lévő töltésre kapaszkodtam fel, úgy be lehetett látni a magas falakon túlra is, valamint látatlanban felemeltem a telefonomat a kapu fölé, amivel fotóztam.

282611834_873863657349405_2361026786600537778_n.jpgA kastély eredetileg a jobaházi gróf Dőry-család birtokában volt. Az eklektikus stílusú épület 1917-ben épült meg. Az évek során az épületből szakszervezeti üdülő lett, sokáig igen romos állapotban állt, majd 2001-ben felújították, teljesen átalakították a belsejét, 2006-ban pedig új tulajdonosa lett egy árverésen. Jelenleg a Sauska család birtokában van az épület, de nincs állandó lakója, csak kívülről tekinthető meg. A kastély hívják Dőry-villának is.

Érdekesség, hogy Mikszáth Kálmán Különös házasság című történelmi regényében ennek a Dőry-családnak a tagjait szerepelteti, de a házasság és későbbi pereskedés valós eseményeit teljesen megmásítva mutatja be a mű.

Szólj hozzá

Utazás Történelem Zebegény Túrázás Kastély